KONFERENCJA – /// APORIE HISTORIOGRAFII SZTUKI WOBEC PRZEŁOMU. PRZYKŁAD POP ARTU /// ANNA KOŁOS

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat  ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

 / / Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90. / /

wygłosi Pani
ANNA KOŁOS

o autorze:

Anna Kołos – absolwentka historii sztuki i filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, obecnie doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Pracę magisterską na temat pop artu w państwach socjalistycznych (Polska, Węgry, Czechosłowacja) obroniła pod kierunkiem prof. Piotra Piotrowskiego. Interesuje się postmodernizmem, sztuką XX wieku, Europą Środkowo-Wschodnią, związkami kultury i filozofii, queerem i postkolonializmem. Redaktor naczelna naukowego czasopisma internetowego „Interlinie”. W ramach współpracy z Tate Modern w Londynie zaproszona na Global Pop Symposium z odczytem na temat pop artu w Europie Środkowej.

o wystąpieniu:

/// APORIE HISTORIOGRAFII SZTUKI WOBEC PRZEŁOMU. PRZYKŁAD POP ARTU ///

Okres socjalistyczny poddał zarówno naukę, jak i krytykę sztuki wielkiej „ideozie” (A. Turowski), która wpłynęła między innymi na binarność postrzegania kultury w odniesieniu do konstruktów zachodniego wpływu i rodzimej tradycji. Pogląd ten przez dekady wspierany był centralistycznym modelem historiografii sztuki, uzależniającym „peryferie” od wpływu pochodzącego z „metropolii”. Upadek żelaznej kurtyny nie zdołał znieść myślenia opartego na binarnych opozycjach, na co w szczególnie jaskrawy sposób wskazuje kwestia opisu pop artu w polskiej sztuce. W opracowaniach naukowych i krytycznych przyjęto skrajnie centralizującą definicję popu jako fenomenu wyłącznie zachodniego, odmawiając najczęściej środkowoeuropejskiej twórczości udziału w tym dialogu artystycznym lub sprowadzając „lokalne” odmiany popu do bezpośredniej implementacji zagranicznych wzorców. Pytanie o obecność pop artu w sztuce polskiej uzmysławia ideologizację historii sztuki, która oscyluje w tym kontekście między biegunami autokolonizacyjnego kosmopolityzmu i nacjonalistycznej nostalgii.  Z jednej strony bowiem zakłada się poddanie rodzimej sztuki obcym, „modnym” wzorcom, a z drugiej – skazuje się lokalność na izolację i brak uczestnictwa w przemianach zachodzących w świecie. Zmiana modelu historiografii sztuki, inspirowana współczesną myślą poststrukturalistyczną i postkolonialną, którą w polskim środowisku naukowym szczególnie dobitnie proponuje Piotrowski, pozwala znieść wskazane ograniczenia dyskursu.

Zapraszamy !

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

                                                                                                                          

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi:

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: