KONFERENCJA – /// REFLEKSJA O HISTORIOGRAFII CENZURY W POLSKIEJ SZTUCE PO 1989 ROKU. ANALIZA WYSTAWY GOSHKI MACUGI „BEZ TYTUŁU” /// MARTYNA LISTKOWSKA

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat  ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

 / / Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90. / /

wygłosi Pani
MARTYNA LISTKOWSKA

o autorze:

Martyna Listkowska – studentka III roku historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Pisze pracę licencjacką pod kierunkiem dr Gabrieli Świtek zatytułowaną Katarzyna Kozyra – „Święto wiosny”. Historie choreografii, inscenizacji i instalacji. Członkini koła naukowego Czarny Kwadrat, współpracuje z galerią sztuki współczesnej RAL 9010.

o wystąpieniu:

/// Refleksja o historiografii cenzury w polskiej sztuce po 1989 roku. Analiza wystawy Goshki Macugi Bez tytułu ///

Wystawa Goshki Macugi Bez tytułu (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2012) była pierwszą indywidualną prezentacją prac artystki w Polsce. Powstała wokół problemu cenzury w sztuce polskiej po 1989 roku, ataków na obiekty sztuki, artystów, kuratorów, dyrektorów i instytucje. Macuga wypracowała wyjątkową metodologię pracy, nazywaną czasem „archeologią kultury”. Wychodzi w niej poza tradycyjnie pojmowaną rolę artysty, wykorzystując techniki ekspozycji muzealnej oraz badania w archiwum. Artystka pracowała na bazie materiałów archiwalnych Zachęty z prostego powodu: do najgłośniejszych aktów współczesnego ikonoklazmu dochodziło właśnie tam.

Czy wystawa może być źródłem wiedzy historycznej? Czy artysta może postawić się w roli historyka? Na podstawie przykładów wybranych przez Macugę można nakreślić historię odbioru polskiej sztuki po 1989 roku, opierając się głównie na aktach przemocy wobec prac oraz wystaw, które artystka wykorzystała dla stworzenia własnej wystawy. Jednak czy narracje historyczne tworzone przez historyka i artystę są równoprawne? By odpowiedzieć na to pytanie konieczne jest zwrócenie uwagi na metodologiczny aspekt tych narracji, ich rzetelność i manipulację faktami.

Zapraszamy !

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

                                                                                                                          

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi:

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: