KONFERENCJA – /// „RĘKĄ LUDZKĄ UCZYNIONE”: O AKTUALIZACJACH TRADYCJI IKONOGRAFICZNEJ ACHEIROPOIETOI W TWÓRCZOŚCI ARTYSTÓW POLSKICH OSTATNICH DEKAD /// PIOTR CYNIAK

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat  ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

 / / Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90. / /

wygłosi Pan
PIOTR CYNIAK

o autorze:

Piotr Cyniak – studiuje historię sztuki w ramach MISH UW, członek redakcji Rerum Artis, interesuje się nowoczesną sztuką polską

o wystąpieniu:

/// „Ręką ludzką uczynione”: O aktualizacjach tradycji ikonograficznej acheiropoietoi w twórczości artystów polskich ostatnich dekad ///

nowosielski, mandylion

Artyści polscy po 1970 roku w różnorodny sposób nawiązują do tradycji ikonograficznej acheiropoietoi. Jerzy Nowosielski chętnie wykorzystuje motyw Mandylionu w realizacjach sakralnych, szczególnie z lat 80. Mandylion stanowi część struktury ikonostasów Nowosielskiego, wpisując się w nieprzerwaną tradycję ikonografii prawosławnej. Nowosielski umieszcza także motyw Mandylionu w polichromiach i obrazach przeznaczonych do świątyń obrządku rzymskokatolickiego. Motyw ikonograficzny Veraikonu stanowił natomiast inspirację dla namalowania przez Macieja Bieniasza Całunu nr 16670 (O. Maksymilian Kolbe). Aktualizacja motywu ikonograficznego dokonała się tutaj poprzez nawiązanie do konkretnego obrazu, Veraikonu Francisco Zurbarána. Wizerunek Maksymiliana Kolbego, ukazanego jako imitator Christi, stanowi próbę rozrachunku z doświadczeniem Holocaustu. Tradycja ikonograficzna acheiropoietoi doczekała się także interesującej interpretacji w twórczości Wojciecha Sadleya – przed naszymi oczyma ukazują się tylko tajemnicze, jakby odciśnięte w materii ślady cierpienia. Pracę wyjątkową, nawiązującą nie do ikonografii, lecz pojawiającej się w źródłach pisanych historii powstania acheiropoietoi, stanowi Głowa Chrystusa z cyklu Zielnik Aliny Szapocznikow. Twarz została odciśnięta ręką artystki w poliestrze, a prototyp wizerunku Chrystusa został zastąpiony podobizną konkretnego człowieka – syna artystki.

Zapraszamy !

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

                                                                                                                     

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi:

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: