KONFERENCJA – /// TRANSFORMACJA, KTÓREJ NIE BYŁO. KOMPLIKACJE METODOLOGICZNE WOBEC BADANIA SZTUKI POLSKIEJ PO 1989 ROKU ///JAKUB BANASIAK

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

 / / Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90. / /

wygłosi Pan

JAKUB BANASIAK

o autorze:

Jakub Banasiak (ur. 1980), historyk i krytyk sztuki, asystent na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP, doktoryzuje się w Instytucie Historii Sztuki UW. Redaktor naczelny Wydawnictwa 40 000 Malarzy. Autor licznych esejów i publikacji, w tym książek Rewolucjoniści są zmęczeni (2008) oraz Zmęczeni rzeczywistością (2009). W latach 2006–2010 prowadził bloga oraz stronę internetową Krytykant.pl.

o wystąpieniu:

/// TRANSFORMACJA, KTÓREJ NIE BYŁO. KOMPLIKACJE METODOLOGICZNE WOBEC BADANIA SZTUKI POLSKIEJ PO 1989 ROKU ///

Wystąpienie dotyczyć ma (nie)obecności transformacji ustrojowej w badaniach nad polską sztuką po 1989 roku i konsekwencji metodologicznych wynikających z tego faktu. Główne metodologiczne komplikacje dotyczące rzeczonego okresu pojawiają się w obszarze ekonomii i rynku sztuki: problem ze źródłami (ich nieoczywisty charakter i niedobór, ale również odwrotnie: ich nadmiar), nieoczywisty status badanych zagadnień (konieczność „wchodzenia” na pola ekonomii, prawa czy socjologii), w końcu dominacja jednego modelu teoretycznego (New Art History/French Theory). Podobne rozumowanie można przeprowadzić w odniesieniu do instytucji sztuki, dyskursów polskiej sztuki najnowszej czy też samej produkcji artystycznej. Transformację traktowana tu jest jako Wydarzenie (Badiou), które fundamentalnie zmienia trajektorię danego obszaru kulturowego/politycznego/artystycznego. Po 1989 roku radykalnej reorganizacji i przemianie uległy wszystkie segmenty państwa polskiego: polityka wewnętrzna i zagraniczna, ustrój, ekonomia, szkolnictwo, modele życia prywatnego, struktura społeczna itp. Również sztuka i życie artystyczne. Jednocześnie niektóre mechanizmy i instytucje poprzedniego systemu pozostały nietknięte. Wszystko to miało (i ma) niebagatelny wpływ na kształt pola artystycznego lat 90. i późniejszych. Doskonale widać to na przykładzie ekonomii/rynku sztuki, na którym to obszarze krzyżują się takie pojęcia i zagadnienia jak transformacja, „uwłaszczenie nomenklatury”, rynek i instytucje sztuki, klasa średnia, społeczne postrzeganie sztuki, w końcu – kryteria, zakres i źródła zamożności poszczególnych grup społecznych. To z kolei odsyła nas do takich dyscyplin jak socjologia, ekonomia, historia sztuki czy statystyka. Podjęta zostanie próba zdefiniowania charakteru tego splotu, a następnie przedstawiona zostanie propozycja perspektywy metodologicznej, za pomocą której można próbować go rozsupłać.

Zapraszamy !

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

______________________________________________________

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi: , ,

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: