KONFERENCJA – POGROM W JEDWABNEM W SZTUCE ARTYSTÓW POLSKICH PO 2001 ROKU // AGNIESZKA DULĘBA

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach
ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

//  Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90. //

wygłosi Pani
AGNIESZKA DULĘBA

o autorce:

Agnieszka Dulęba – studentka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, kolegium MISH UW (kierunek dyplomowy – kulturoznawstwo) i Collegium Invisibile. Zajmuje się historią sztuki Żydów w Polsce w XIX i XX wieku. W tym roku akademickim w ramach działalności stowarzyszenia naukowego Collegium Invisibile realizuje tutorial pod opieką naukową dr. Artura Markowskiego (IH UW) o pogromach Żydów w Polsce w I połowie XX wieku.

o wystąpieniu:

/// POGROM W JEDWABNEM W SZTUCE ARTYSTÓW POLSKICH PO 2001 ROKU ///

Do końca lat 80. tematyka Zagłady narodu żydowskiego była w Polsce właściwie nieobecna. Cezurę w badaniach nad II wojną światową i odpowiedzialnością Polaków stanowi esej Jana Błońskiego Biedni Polacy patrzą na getto, opublikowany w 1987 roku w Tygodniku Powszechnym. Do tego czasu władze komunistyczne nie dopuszczały do źródeł informacji na temat Zagłady, traktując ją przedmiotowo, w zależności od politycznych potrzeb. Przemiany ustrojowe umożliwiły rozwój badań nad Zagładą, poszukiwanie źródeł i odpowiedzi na pytania o udział Polaków w planie Hitlera.

Możliwa dzięki zmianie ustroju dyskusja o pogromie w Jedwabnem, zapoczątkowana przez publikację książki Jana Tomasza Grossa Sąsiedzi w 2001 roku, stanowi kolejne wydarzenie graniczne w badaniach nad Zagładą. Polemika i dyskusje wokół książki Grossa objęły także środowiska artystyczne. W referacie zaprezentowane zostaną reakcje tych środowisk na publikację Grossa, refleksja na temat wyboru środków artystycznych, postawy ideologicznej i celu artystów. Przedstawione zostaną trzy najważniejsze prace, które podjęły tematykę pogromu Żydów w Jedwabnem w 1941 roku – wystawa Zofii Lipeckiej (2001), obraz-okładka Pawła Susida (2001) i performance Rafała Betlejewskiego (2010). Każdy z artystów wpisał swoją pracę w inny kontekst: Zagłady i symboliki zła, historii Polski i antysemityzmu Polaków. Poruszona zostanie kwestia zasadności tych wyborów oraz zagrożenia, które z nich płyną dla kolektywnej pamięci Polaków o wydarzeniach w Jedwabnem. Wytłumaczone zostanie również, dlaczego najbardziej głośny i komentowany w prasie performance Betlejewskiego nie jest najbardziej kontrowersyjnym ujęciem i prezentacją problematyki pogromu w Jedwabnem.

Zapraszamy!

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

______________________________________________________

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi: , , , , , , , , ,

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: