KONFERENCJA – /// PENETRUJĄCE SPOJRZENIE. WIZUALNE CIAŁO NA SPRZEDAŻ „ANETA II” JACKA MARKIEWICZ /// ALEKSANDER KMAK

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

/ / Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90. / /

wygłosi Pan

ALEKSANDER KMAK

o autorze:

Aleksander Kmak— student kultury wizualnej i historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się najnowszą sztuką polską, teorią nowych mediów, XX-wieczną architekturą w odczytaniu kultury wizualnej oraz historią filmu. Interesuje się tematyką wizualnych konstrukcji męskiej tożsamości, ostatnio natomiast — filmami pornograficznymi i teorią pornograficznego podmiotu.

o wystąpieniu:

/// Penetrujące spojrzenie. Wizualne ciało na sprzedaż na wystawie
„Aneta II” Jacka Markiewicza. ///

aneta_1998

W 2000 roku w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej zorganizowano wystawę Aneta II prezentującą prace Jacka Markiewicza z końca lat 90. Artysta wynajął prostytutki i wykorzystując transmisję na żywo, zamienił instalacje wideo w erotyczny peep show; towarzyszą mu filmy nakręcone wcześniej, w których główną rolę również odgrywają prostytutki, opowiadające Markiewiczowi o pracy, zarobkach i klientach. Wystawa okazała się na tyle skandalizująca, że po dwóch dniach została zdjęta, do czego przyczynił się także sam artysta, wyrażający otwarcie mizoginistyczne poglądy, mówiąc o swojej „odrazie wobec kobiet, zwłaszcza prostytutek”. Powodem tej sytuacji nie był jednak skandal towarzyski, lecz skonstruowana i narzucana przez artystę kategoria, którą nazwać można „wzrokiem pornograficznym”, wtłaczającym widza w paradoksalną relację bliskości i odległości wobec kobiet na ekranach — bliskości, ponieważ widzimy prostytutki w czasie rzeczywistym; odległości, ponieważ naturalizm i wulgarność przedstawień budzą mimowolne obrzydzenie, dystansujące wobec przedmiotu wzroku. Analizę Anety II przy pomocy kategorii pornograficznego wzroku należy zakotwiczyć w rozważaniach nad latami 90., kiedy Polska adaptując model gospodarki wolnorynkowej, przejęła również androcentryczną kulturę zachodniego kapitalizmu sankcjonującego rozumienie ciała jako towaru. Być może gest Markiewicza należy więc interpretować jako demaskację perwersyjnego charakteru mitów nowego porządku politycznego, a w niezgodzie na kontestację upragnionej westernizacji upatrywać przyczyn przedwczesnego zdjęcia wystawy.

Zapraszamy !

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

______________________________________________________

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi: , , , , , ,

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: