KONFERENCJA – /// POLITYKA ROZPROSZONA. POLSKA KINEMATOGRAFIA W OKRESIE PRZEMIAN USTROJOWYCH O PRZEMIANACH USTROJOWYCH /// MICHAŁ PIEPIÓRKA

Sekcja Współczesna Koła Naukowego Studentów IHS UW Czarny Kwadrat ma zaszczyt zaprosić na wystąpienie, które w ramach ogólnopolskiej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej

/ /  Sztuka polska w okresie przemian ustrojowych lat 90.  / /

wygłosi Pan
MICHAŁ PIEPIÓRKA

o autorze:

Michał Piepiórka (ur. 1987), doktorant w Zakładzie Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor artykułów naukowych, m.in. w czasopiśmie Kultura i Historia; uczestnik wielu konferencji naukowych, m.in. Nowy realizm, Sacrum w kinie – dekadę później i Polski dokument i animacja w XXI wieku. Zajmuje się filmem dokumentalnym w kulturze audiowizualnej oraz kinem współczesnym. Autor licznych recenzji filmowych i artykułów publicystycznych dla e.czaskultury.pl, miesięcznika Kino i portalu filmweb.pl. Obecnie przygotowuje pracę doktorską na temat filmowych obrazów polskiej transformacji ustrojowej.

o wystąpieniu:

/// Polityka rozproszona. Polska kinematografia w okresie przemian ustrojowych o przemianach ustrojowych ///

Przemiany społeczno-polityczne zachodzące w latach 90. odbiły się na obrazie Polski utrwalonym przez filmowców. Jednak na ile filmowe produkcje początku tamtej dekady stały się wypowiedziami politycznymi, w jasny sposób oceniającymi polityczny przewrót? Czy znajdziemy wśród nich dzieła korzystające z trzech dominujących politycznych narracji – prawicowej, lewicowej i centrowej? Pierwsza z nich traktuje upadek żelaznej kurtyny jako wydarzenie w znaczącym stopniu kontrolowane, będące na rękę najwyższym komunistycznym władzom. Narracja lewicowa koncentruje swoją uwagę na powstałym rozwarstwieniu ekonomicznym. Opowieść centrowa docenia odzyskaną wolność i suwerenność, a w wolnym rynku i gospodarce neoliberalnej dostrzega najlepszą drogę do dobrobytu. Czy polskie filmy okresu transformacji podjęły temat zachodzących w Polsce przemian? A jeżeli tak, to na ile odpowiadają trzem głównym politycznym koncepcjom?

psy

Wstępne rozeznanie każe przyznać, że polscy filmowcy chętnie zabierali głos w społecznej dyskusji o bilansie ustrojowej zmiany, jednak własne refleksje i obserwacje nie zawsze stawiali w centrum zainteresowania. Polityczność pozostawała rozproszona – realizowała się w pojedynczych scenach i wypowiadanych przez bohaterów słowach. Ta peryferyzacja sprzyjała wyłamywaniu się ze schematu trzech dominujących narracji, które jednak konstytuowały niemałą liczbę filmów. Najczęstszą strategią pozostawało jednak rozpraszanie politycznego dyskursu.

Podobnie jak lewicowe i prawicowe opowieści, również i polska kinematografia w ustrojowych przemianach dostrzegała przede wszystkim negatywne reperkusje – filmowcy skoncentrowali się na wzrastającym bezrobociu, politycznej kompromitacji solidarnościowych przywódców, bezkarności byłych funkcjonariuszy UB i SB oraz kryminalizacji biznesu. Podążając tropem tych wymiarów polskiej rzeczywistości można nakreślić strategie prezentowania transformacji ustrojowej w polskim kinie początku lat 90.

Zapraszamy !

TUTAJ SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI

______________________________________________________

Patroni konferencji:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
csw
Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile
collegium invisibile
Reklamy

Tagi: , , , , ,

About czkuw

CZARNY KWADRAT to koło naukowe studentów Historii Sztuki UW. Nasze główne cele to propagowanie sztuki współczesnej oraz krytyczna refleksja nad jej różnymi realizacjami i kontekstami. Chcemy przybliżyć nie tylko innym studentom, ale wszystkim zainteresowanym kulturą, co obecnie dzieje się w sztuce i na rynku sztuki, a także jak wygląda współczesna krytyka artystyczna. Zapraszamy do śledzenia naszej strony i czynnego uczestnictwa w wydarzeniach!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: